Спеціалісти Bosch: як уникнути проблем у роботі кліматичної системи автомобіля?

Складно собі уявити комфортну поїздку без кондиціонера. Щоб кліматична система автомобіля працювала справно, потрібно вчасно та правильно її обслуговувати.

За принципом роботи автомобільний кондиціонер мало чим відрізняється від побутового холодильника. В обох випадках маємо справу з герметичною системою, в якій по контурах високого і низького тиску циркулює фреон, а також компресорне масло, яке відповідає за змащування всіх рухомих деталей.

Робота кондиціонера ґрунтується на властивості фреону поглинати тепло при переході з рідкого стану в газоподібний і виділяти його при зворотному перетворенні.

Всі необхідні перетворення допомагає здійснювати:

  • Компресор. Він подає газоподібний фреон до системи під високим тиском, через що той нагрівається
  • Конденсор. Він охолоджує розігрітий газ, переводячи його в рідкий стан
  • Випарник. Тут рідкий фреон закипає і поглинає тепло з повітря, сильно охолоджуючи його.

Коли цикл завершено, газоподібний фреон знову надходить у компресор, а вентилятор подає охолоджене повітря в салон автомобіля – і цикл повторюється.
Чим би не був обладнаний ваш автомобіль, звичайним кондиціонером або сучаснішою системою клімат-контролю, базовий принцип роботи пристрою залишається незмінним.

Які проблеми в роботі системи кондиціонування можуть виникати і чому?

1. Найпоширеніша ситуація, з якою можна зіткнутися, — це витік холодоагенту. Зазвичай норма витоку становить приблизно 7-8% на рік. Це обумовлено фізичними властивостями самого фреону. Тому періодично (приблизно раз на два роки) його потрібно доливати. А точніше – повністю відкачувати старий і заправляти новий. Адже з часом у суміші фреону та компресорного масла накопичуються частинки бруду, які з’являються через знос компресора.

Витік холодоагенту може відбуватися і через порушення цілісності трубок і ємностей системи автокондиціонування. Тут вже без дозаправлення кондиціонера не обійтися – потрібен ремонт. Діагностувати проблему можна візуально: якщо на трубках, шлангах, радіаторі та компресорі видно запотівання або масляні патьоки, значить, варто запідозрити витік і якомога швидше звернутися за професійною допомогою. Крім того, періодично варто перевіряти прокладки в місцях з’єднання шлангів і трубок системи кондиціонування. Згодом вони можуть втратити герметичність і стати джерелом витоків холодоагенту. Робити це слід як мінімум раз на рік, причому краще в спеціалізованих автомайстернях, де герметичність системи перевірять не на око, а за допомогою спеціального обладнання.

2. Другою поширеною проблемою в роботі системи кондиціонування є заклинювання компресора. Це може траплятися з різних причин: наприклад, через засмічення або підвищення тиску у системі, викликаних занадто великою кількістю холодоагенту.
Наприклад, у разі пошкодження електрообладнання, розриву або залому проводів, для виявлення причин несправностей не обійтися без професійної діагностики, зокрема комп’ютерної, з використанням спеціальних станцій для обслуговування систем кондиціонування повітря. Радимо звертатися у фірмові автосервіси – вони мають необхідне професійне обладнання, а також можуть гарантувати відповідну кваліфікацію своїх фахівців. Так, компанія Bosch є одним зі світових лідерів у галузі виробництва систем для діагностики. Саме вони використовуються на фірмових СТО «Бош Авто Сервіс».

Вплив сезонного чинника на якість і тривалість роботи кондиціонера
Взимку автовласники практично не користуються кондиціонером (особливо в тих автівках, де кліматом керує не автоматика, а людина). Якщо компресор тривалий час не запускається, його деталі залишаються без змащення, оскільки циркуляція фреону, а значить, і компресорного масла, відсутня. Через це може розвиватися внутрішня корозія, і при подальшому запуску компресор може вийти з ладу через підвищене тертя. Задля профілактики подібних ситуацій узимку варто хоча б раз на тиждень запускати кондиціонер. Бажано, щоб авто перебувало при цьому у відносному теплі, наприклад, у закритому паркінгу.

«Капітальне прибирання» кліматичної системи
Регулярно потрібно проводити генеральне прибирання кліматичної системи: замінювати салонний фільтр і проводити протимікробну обробку випарника з використанням спеціальних засобів. Саме у випарнику створюється сприятливе середовище для розмноження бактерій, грибків, вірусів. Теоретично ці операції можна здійснити самостійно, проте ефективніше й безпечніше звернутися за допомогою до фахівців на СТО.