Серійне виробництво електромобілів в Україні стартувало ще 64 роки тому. Унікальні фото

Напередодні Дня Автомобіліста ми вирішили нагадати про досягнення українських автозаводів. А вони були і ще й які. Уявіть, перші повоєнні роки, а в Україні вже починається виробництво електромобілів, притому відразу двох моделей. І не для випробувань, а для комерційної експлуатації. Для того, щоб з’ясувати подробиці кореспондент AUTO-Consulting відправився в архіви  Львівського Автобусного Заводу.

LAZ_NAMI_06Цей факт не сильно афішувався, але дійсно, Львівський автобусний завод будували не тільки для виробництва автобусів, але і електромобілів. 26 квітня один тисяча дев’ятсот сорок дев’ять року Рада Міністрів СРСР прийняла постанову, якою зобов’язала Держплан СРСР виділити необхідні кошти для організації заводу з виробництва електромобілів і автобусів. Молодому підприємству встановлюють план на виробництво 3000 автокранів, 1 000 ЕЛЕКТРОМОБІЛІВ і 2000 автобусів ЗІС-155.

LAZ_NAMI_05А в якості продукції ЛАЗ повинен був випускати комерційні фургони, розроблені в інституті НАМИ. Це були моделі НАМИ-750 вантажопідйомністю 0,5 тонн і НАМИ-751 – 1,5 тонни. У1951 році у Львові розпочалося дрібносерійне виробництво електромобілів вже під позначенням ЛАЗ-750 і ЛАЗ-751 відповідно. Їх спеціально адаптували для роботи поштовими фургонами. Електромобілі повинні були забирати кореспонденцію з поштових скриньок і доставляти її на Головпоштамп. Електромобілі в той час мали цілком пристойні характеристики: запас ходу – 60 км, ємність батарей свинцевих – 200 і 300 Аг, відповідно.

У конструкції використовувалися алюмінієві профілі, бічні панелі були з фанери, а фара головного світла була всього одна, щоб максимально знизити вагу машини. Для полегшення завантаження / вивантаження кореспонденції, бічні двері були сконструйовані таким чином, що при відкритті вони засувалися під дах, а в більш великовагового НАМИ-751 ззаду була встановлені ​​додаткові двері. Але головним недоліком конструкції електромобілів ЛАЗ були важкі свинцеві АКБ, встановлені під фальшдном фургонів. Вони, згодом, і зіграли фатальну роль у долі електрофургонов, – зазначає AUTO-Consulting.

LAZ_NAMI_09LAZ_NAMI_03

Першу партію з 20 електромобілів ЛАЗ-750 і ЛАЗ-751 відправили працювати в Москву і Ленінград (нині Санкт-Петербург), де вони справно працювали аж до 1958 року, а деякі і далі. Електрофургони непогано справлялися з такими завданнями, але в зимовий період запас ходу сильно падав. Акумулятори вимагали частої заміни, тому що мали обмежене число зарядних циклів, та й коштували не мало.

LAZ_NAMI_02 LAZ_NAMI_08

У результаті комерційної експлуатації виявилося, що електромобілі зовсім не такі безкоштовні, а початкова вартість однієї машини виходила в 2 рази дорожче аналогічної бензинової. Проект електромобілів остаточно закрили і відправили в архів до кращих часів. ЛАЗ до того часу вже масово випускав великі автобуси, а для виробництва електротранспорту не було і вільних виробничих потужностей. Але, той факт, що перші серійні електромобілі в СРСР випустили саме в Україні, на ЛАЗі, в 1951 – назавжди залишається в нашій історії.